top of page
NextPrevious_Buttons-01.png
NextPrevious_Buttons-02.png

פרי האדמה

אל-ציצית, או בשמה הלטיני וכמו שקראנו לה בעבר אקליפטה, היא צמח הגדל על יד המים, בן משפחת המורכבים (Compositae). המין נדיר אצלנו, ובכל זאת זכה ויש לו שם מכובד בעברית. אל-ציצית גדלה לאורך בקעת הירדן, במקום שבו התנאים דומים לאזורים הטרופיים - חם ורטוב, ועל כן היא מצליחה לגדול אצלנו ואנו זוכים לראות אותה פורחת. הפריחה בקרקפות לבנות, שיושבות בחיק העלים, נישאות על עוקץ קצר ומחכות בסבלנות למאביקים. עונת הפריחה המאוחרת שמאפיינת צמחים סמוכים למקווי מים מבטיחה להם שהחרקים יבואו בהמוניהם להאביק.

צמחי מים הם ברובם אוניברסליים ורחבי תפוצה בעולם. כך גם האקליפטה, גדלה בר באמריקה, במזרח ובאפריקה. מטבעם של צמחים כאלו שנקשרו להם סגולות רפואיות רבות, ולמרבה הפלא במקומות שונים יש לאותו צמח השפעות שונות. בכמה מקומות מציינים השפעה טובה על מחלות כבד שונות, וגם על הזיכרון (שכחתי איפה). לא ידוע לי על מחקרים מתקדמים שהראו סגולות בצמח, אבל אלו אולי עוד יתפרסמו. מי שמרבה לשתות בירה, כדאי לו גם לאכול אל-ציצית, היא אקליפטה, ומוגש כאן מתכון.

ברפואה העממית של המזרח ממליצים להכין תמצית מליטר מים ומהעלים של האל-ציצית, להוסיף שמן קוקוס, מיץ מדומדמניות אדומות, להרתיח עד שכל המים יתאדו ולמרוח על השיער מדי יום. זה ישמר את הצבע ואת השיער שלא ינשור ושיגדל מהר יותר. במקרה הזה נבדקה ההשפעה על השיער, ומסתמן שיש לצמח השפעה טובה על צמיחה ועל הצבע של שערות של חולדות. גברים שימו לב, אולי כאן טמון הפתרון לבעיות ההתקרחות. ולמרות זאת, לא ידוע לי על תכשירים פורצי דרך לבני אדם. העשב מבטיח בריאות ויופי, שתי תכונות שהוא מתברך בהן, אבל כמובן דרושים מחקרים נוספים, ואל תמהרו להיפרד מהספר או הספרית האישיים שלכם.

עלים צעירים של אל-ציצית נאכלים מבושלים, ובעיקרון כל המתכונים שבהם כתוב תרד מתאימים למרב מתכוני העלים, וגם לעלים של אל-ציצית. מי שמצליח למצוא צימוח צעיר מרוויח, אך אפשר גם לאסוף עלים מהצמחים הבוגרים יותר, שאז הם גדלים לגובה ובולטים בנוף.

אל ציצית לבנה

מורכבים

חומרים:

ביצים
אגד של עלים (ללא גבעולים)
בצל
פטריות שמפיניון
עגבניות
50 גרם פתיתי גבינה צהובה
חמאה לטיגון
שמנת לבישול
פלפל לבן, מלח

הכנה:

חולטים את העלים למשך שתיים-שלוש דקות במים רותחים, וסוחטים (חכו שיתקררו). ממיסים חמאה או מתפשרים על שמן, מוסיפים את הבצל ומטגנים קלות. ואז בא תורן של הפטריות. אחרי שהן משחימות, מוסיפים עגבניות, מוסיפים את העלים, מוסיפים שמנת, מתבלים, ומחכים שיסמיך קצת. לקראת האכילה עושים בורות קטנים ולתוכם שוברים את הביצים, מפזרים פתיתי גבינה צהובה ומכסים לבישול קצר עד שהביצים מוכנות.

עונות איסוף:

בחורף ובאביב ולפעמים גם בראשית הקיץ.

שקשוקה אקליפטה
bottom of page