top of page
NextPrevious_Buttons-01.png
NextPrevious_Buttons-02.png

פרי האדמה

דו-שן שעיר הוא צמח לא נעים שהצטרף לצמחייה של ישראל בעשרות השנים האחרונות, ולא נראה שהוא מתכוון לעזוב. הוא התבסס היטב בשולי פרדסים וגינות. הצמח מוגדר כעשב רע וכצמח באשה, ושאר כינויי הגנאי שמעניקים החקלאים לקבוצת הצמחים שמפריעה להם בעיבוד האדמה. בעבר קראו לו דושן משולש, אבל השם שודרג לדו-שן שעיר. מקור השם דו-שן הוא בצורת הזרע.

הצמח נמנה עם משפחת המורכבים (Composite), ועל כן ה"פרח" הוא לא פרח במובן האנטומי אלא יחידת האבקה (pollination unit). במושג יחידת האבקה משתמשים בוטנאים קפדנים בבואם לתאר את מה שנראה בעיני אנשים מהיישוב ובעיני החרקים כפרח, הדבר הזה עם הצוף והאבקה. להבדיל מפרח בהגדרתו האנטומית: יחידה הכוללת עלי עטיף ואיברי רבייה. יחידת ההאבקה כוללת לעיתים רק חלק מפרח, למשל באירוסים כל פרח מהווה שלוש יחידות האבקה שכנות, ואילו במשפחת המורכבים יחידת ההאבקה היא למעשה תפרחת המורכבת מכמות רבה של פרחים.

עם ההבשלה יוצר הצמח כדור של זרעים מוארכים, שבקצותיהם שניים או שלושה זיפים דביקים. הזיפים נדבקים לבעלי החיים ונעים איתם ממקום למקום. אני מכירה התערבות בין צמחים לבעלי חיים בעיקר בשתי תקופות קריטיות ברבייה של הצמחים: בהאבקה ובהפצת הזרעים. תהליך ההאבקה הוא לרוב שמרני יותר, שכן הוא תלוי במבנה הפרח, וניתן לומר אפילו במהותו של הפרח, שהוא איבר המפתה חרקים להתקרב - ולרוב גם מציע להם גמול. כמו בהאבקה, גם בהפצת הזרעים, תוצרי הרבייה, הצמח זקוק לעזרה, אבל התחום הזה אינו מוסדר בחוק. יש צמחים שמספקים גמול הגון תמורת העברתם - הפירות שלהם מתוקים ורוויים מים ועל כן מי שאוכל אותם נהנה. יש פירות, ובעיקר זרעים (שהם חלק מהפרי ולפעמים כולו), שהם עשירים בעמילן. אומנם העמילן נאגר בהם כדי שישמש חומר תשמורת לטובת הנבטים הצעירים, אבל נמלים חרוצות, למשל, אוספות אותם ביעילות מוגבלת, ועל כן חלק מהם זוכים לנבוט לאחר שהועברו על ידן למקומות חדשים. הדו-שן נוקט דרך פחות מתחשבת. הוא נתפס בפרווה ובבגדים כנוסע סמוי, וכאשר מגלים אותו או כשהוא נושר בעצמו הוא נובט בביתו החדש. ניקוי גרביים בהיסח הדעת עלה לי בצמחי דו-שן בפינת הגינה שמזה כמה שנים אני לא מצליחה להיפטר מהם.

דרך אפשרית להיפטר מהצמח היא על ידי אכילה של העלים. אולי כבשים שבאו ללחך את העלים הצעירים הם אלו שתרמו להפצתו בעולם. לא הייתי ממליצה להעביר את הצמח או לשתול אותו כיוון שהוא אגרסיבי, אבל אם עקרתם שתילים צעירים בשולי השדה הרי שאכילתם תהווה נקמה מתוקה. אפשר בקציצות, אפשר בחביתה ירוקה. באפריקה מבשלים אותו עם חלב קוקוס, עגבניות ובצל. אני השתמשתי בו להעשרת המילוי של תפוח אדמה.

דו שן שעיר

מורכבים

חומרים:

עלים צעירים של דו-שן
עגבניות, דלעת
בצל
אורז או בשר טחון
תפוחי אדמה
שום
שמן זית לטיגון
רסק עגבניות
מלח ופלפל

הכנה:

קוצצים את השום וקוצצים את העלים. את העגבניות, הדלעת והבצל קוצצים לקוביות. מטגנים במחבת את הבשר ואחר כך את הירקות והעלים. מי שאוהב אורז מוסיף אורז, ומי שאוהב בשר מוסיף גם כן. מתבלים במלח ובשום. מניחים לתערובת להתקרר, ומקלפים את תפוח האדמה. חוצים אותו לשניים ומוציאים את התוך. ממלאים את תפוחי האדמה במלית מהמחבת, מסדרים את החצאים הממולאים בסיר, מוסיפים רסק עגבניות ומבשלים כרבע שעה עד שתפוחי האדמה רכים.

עונות איסוף:

דצמבר עד מרס.

תפוח אדמה ממולא כל טוב
bottom of page