top of page
NextPrevious_Buttons-01.png
NextPrevious_Buttons-02.png

פרי האדמה

כף אווז ריחנית היא אכן בעלת ריח נעים. העלים רכים ומזמינים, והפרחים נאספים ומשמשים להכנת תה או להכנת ליקרים. הצמח משתייך למשפחת הסלקיים (Chenopodiaceae), משפחה שעושרה מתבטא בעלים רכים והיא ענייה בפרחים יפים. שתי התכונות האלו גם יחד לא מונעות ממנה להצליח בטבע.

כף אווז ריחנית היא צמח חד-שנתי די גבוה. אצלנו הוא מגיע לגובה של 50 ס"מ, ובארצות מוצאו אפילו למטר. ריחו נעים גם לטעמם של יונקים חסרי דמיון כמונו. כמו מינים רבים מהמשפחה, הוא מין פולש שמרחיב את תחומי תפוצתו בעולם משנה לשנה. כף אווז ריחנית נאספה לראשונה מישראל בארץ ישראל על ידי אהרון אהרונסון בשנת 1906, ויש גם איסוף של פרופ' אייג מתל אביב משנת 1926.

מוצאו של הצמח הוא מאמריקה הטרופית, ועל כן הוא פורח כמעט כל השנה, מתרפק על התנאים הנוחים והאחידים בארצות מוצאו. כמו מינים טרופיים פולשים אחרים הוא גדל במקומות לחים, בעיקר בצפון הארץ. הוא מעדיף שולי שדות שלחין, אשפתות, ביצות, מלחות, צידי דרכים ומעזבות. המין נפוץ בכל חלקי הארץ, פרט לנגב.

בדרום אמריקה, באמזונס, יוחסו לכף אווז ריחנית הרבה תכונות מרפא, וידוע שהאינדיאנים של אמריקה השתמשו בצמח כנגד מחלות מעיים, מחלות עור, לשיפור החלב ולהקלת כאבי לידה, נגד כאבי בטן, הצטננות, כאבים, טחורים, דלקת ריאות, דלקת קיבה, כאבי מחזור, דלקות בדרכי שתן, וכמדכא שיעול, ותאמינו לי זו לא כל הרשימה. ייתכן שהצמח מרפא הכול וייתכן שהוא לא מרפא כלום. אני משאירה לקוראים את הזכות להחליט.

בספרד העלים נאכלים כירק במרקים, והזרעים משמשים כתיבול לתבשילי שעועית, מזון חשוב בדרום אמריקה ובספרד.

כף אווז ריחנית

סלקיים

חומרים:

1/2 ק"ג שעועית לבנה
כמות שווה של עלי כף אווז ריחנית (אפשר גם מין אחר של כף אווז)
2 בצלים גדולים
רסק עגבניות (אפשר מקופסה)
מלח, פפריקה חריפה, מרק עוף

הכנה:

מקצצים את שני הבצלים ומטגנים אותם בשמן במחבת עד שישחימו. בסיר אחר שמים את השעועית עם מים, עד שהם ירתחו, ואז מסננים ושוטפים. לאחר שהבצלים שחומים מוסיפים את השעועית הלבנה, ומוסיפים את העלים (קצוצים) ולפחות כף אחת גדושה של רסק עגבניות, ונותנים לשעועית להתבשל. לקראת הסוף מתבלים, טועמים, ואם צריך מתקנים את הטעם.

עונות איסוף:

כל השנה.

כף אווז בשעועית
bottom of page