top of page
NextPrevious_Buttons-01.png
NextPrevious_Buttons-02.png

פרי האדמה

הצמח כף צפרדע איזמלנית קיבל את שמו בהשראת הצפרדעים והקרפדות שבסביבתו הקרובה. על העלים שלו הן נחות, ומהם קופצות למים. לעיתים הן מטילות שרוכים של ביציות בין השורשים שלו, ומחכות שם לזכרים שיפרו אותן. משפחת כף צפרדעיים (Alismataceae), היא משפחה הכוללת כ-100 מינים של צמחי מים, וככזאת היא נפוצה בכל העולם, אבל בעיקר במקווי מים של חצי הכדור הצפוני. רוב המינים הם רב-שנתיים, אבל חלקם דו-שנתיים. אצל רוב בני המשפחה פורחים ומבשילים פירות גם בשנה הראשונה לחייהם, וקצב הגדילה ועוצמת הפריחה מותאמים לתנאי הסביבה. הפרחים בעלי מבנה אופייני, משולשי עלים, ועל כן קל מאוד לזהות את הסוג.

כף צפרדע איזמלנית היא צמח נדיר ומוגן, שכמו צמחי מים אחרים נעלם כשנעלמו המים מבתי הגידול הטבעיים. אני עוסקת בהתפלה, ואני יודעת עד כמה יקר מחיר המים, אבל הייתי שמחה אילו הצלחנו להחיות חלק מבתי הגידול הלחים. ואגב, אלה בתי גידול שהכי קל לשחזר אותם - רק מזרימים מים ורוב המינים חוזרים "בעצמם". הצמחים של גופי המים במזרח התיכון ובעולם כולו מותאמים לתנאים של חוסר יציבות ומצוידים במנגנונים משוכללים שמאפשרים להם לגלות בתי גידול חדשים, לעבור תקופות יבשות ולהתחדש.

התפרחת של כף צפרדע איזמלנית אינה מרשימה כמו זו של הנופר והנימפאה, וזו אולי הסיבה שעדיין מוצאים את הצמח במקומות שהאחרונים נעלמו מהם, למשל בשרידי הביצות שבאחו בנימינה ובבריכת יער שבשולי חדרה. גם בגינון הצמחים מופיעים בבריכות מלאכותיות, וראיתי אותם בציפורי. לא נמליץ לאכול אותם, אבל טוב לדעת שהם כאן ומי יודע אולי מחר ישתנה האקלים או תשתנה מדיניות המים והם יחזרו להיות נפוצים כבעבר.

חלקו התחתון של הצמח נאכל מבושל. מצאתי עדויות על כמה מינים של כף צפרדע שנאכלים, ומינים נוספים מהמשפחה, משפחת כף צפרדעיים, ולא רק על ידי הקלמוקים באוסטרליה. יש חשש למרירות ולרעילות בעיקר בעלים, אך זו חולפת בבישול. אני חוזרת ומביעה שמחה על שלמדנו להשתמש באש ולבשל. המרק מפנק, אפשר כמובן במצבי חירום ללכת על מתכון פחות עשיר, אבל עד שמצאתי שבציפורי יש חווה נפלאה לממכר צמחי נוי, חשבתי שמן הראוי ללכת על הקלאסה. לא ניסיתי להוסיף רגלי צפרדעים, אף על פי שרבות מהן קיפצו שם. ועוד וידוי, ניסיתי מין אחר של כף צפרדע שאני מניחה שטעמו דומה למין הגדל כאן בר. כיוון שמדובר בצמח מוגן, מותר לאכול רק אם מקורו בגינה פרטית, אבל להערכתי הטעם דומה.

כף צפרדע איזמלנית

כף צפרדעיים

חומרים:

עלים של כף צפרדע
חמאה לטיגון
3 כפות קמח
½ כוס יין לבן
מים לבישול
מלח, מעט סוכר, אבקת מרק, כמון
גבינה צהובה וקרוטונים (לא חובה)

הכנה:

מורידים את חלקם התחתון של העלים, מנקים מחלקי עלים חומים ונשארים עם עלים לבנים, מקסימום ירוקים בהירים, ופורסים אותם לטבעות.
מחממים את החמאה ומטגנים את טבעות כף הצפרדע. לאחר שהן משחימות מעט, מתבלים במלח ובסוכר וממשיכים לאדות עוד כחצי שעה, תוך כדי בחישה מתמדת. מוסיפים את הקמח וממשיכים לבחוש.
מערבבים את היין ואבקת המרק ומוסיפים. מכסים בכמות נדיבה של מים ומבשלים על אש קטנה חצי שעה נוספת. טועמים ומתקנים את התיבול. לפני ההגשה מוסיפים גבינה צהובה וקרוטונים.

עונות איסוף:

כל השנה, ואף פעם כי הצמח מוגן.

מרק כף צפרדע
bottom of page