top of page
NextPrevious_Buttons-01.png
NextPrevious_Buttons-02.png

פרי האדמה

כתמה (שן ארי) עבת שורשים משתייכת למשפחת המורכבים (Compositae). מלבד שמה העממי זכתה הכתמה להיכלל בקבוצת מינים הנקראת DYC (Damn Yellow Composite), כינוי שגור בפי סטודנטים לביולוגיה שלאחרונה חדר גם אלינו. זה ביטוי של אהבה לכל הפרחים הצהובים של משפחת המורכבים, הנראים אותו הדבר. כדי לחלץ את הכתמה עבת השורשים מהרשימה, הצמח בולט יחסית בנוף וקל לזיהוי בין המורכבים הרבים צהובי הפרחים, הן משום שהפרחים הלשוניים יוצרים קרקפת גדולה יחסית למקובל בין בני המשפחה הגדלים אצלנו, והן בשל עונת הפריחה הארוכה שמבטיחה שכמעט כל מי שיוצא בחורף או באביב לחורש הים תיכוני שלנו, ימצא אותה פורחת. הפרחים נפתחים באור ונסגרים בחושך או ביום סגרירי.

ואגב, הסוג כתמה (Thrincia) מכיל רק שלושה מינים, ולאחרונה אוחד הסוג עם שן הארי (Leontodon), אבל אצלנו זוכרים לכתמה חסד נעורים ובעברית שמרו על השם הישן, כתמה, במקום לעדכן ולקרוא לה שן ארי עב שורשים בתרגום השם הלטיני העדכני.

לא לחינם זכתה הכתמה לשם עבת שורשים. הכתמה היא צמח רב-שנתי, והיא אוגרת בשורשיה חומרי תשמורת משנה לשנה. בעונת הקיץ הכתמה בתרדמה, העלים מתייבשים ומעל לפני האדמה נדמה שנעלמה. בראשית החורף היא מתעוררת, פורסת את שושנת העלים שלה, ובניגוד למינים חד-שנתיים, שצריכים לעבוד ולאגור מזון, היא יכולה להרשות לעצמה להרים את עמודי התפרחת כבר מתחילת העונה. הפריחה המוקדמת מבטיחה לכתמה עונת פריחה ארוכה מאוד, וייצור כמות גדולה של זרעים כדי להבטיח את המשך ההתפשטות המוצלחת של המין. אל תדאגו, העלים שלה לא מתעצלים, הם ממשיכים ועובדים, מבצעים פוטוסינתזה לצורכי השלמת מחזור החיים ולחיסכון לשנה הבאה. יש מה ללמוד מההתמדה הכלכלית שלה.

כפי שנכתב באחד הספרים: לא הטעם ולא המרקם מהממים. אבל למרות זאת, העלים משמשים למאכל ואת השורש הקלוי אוכלים כחטיף, ובמקום אחד המליצו עליו כתחליף לקפה. הכתמה מופיעה ברשימה של 25 המינים של צמחי הבר הנאכלים ביותר בכרתים, שם היא עשויה עם שמן זית. מדובר ברשימה מדעית ולא פולקלוריסטית. המאמר בדק ריכוזים של חומרים שונים, ומצא הרבה מאוד אומגה שלוש ונוגדי חמצון בכתמה עבת שורשים. כנראה שבכל זאת יש מספיק סיבות טובות לאכול אותה.

התלבטתי כיצד להכין אותה, ולמזלי ביום שבו אספתי עלים למטבחי הבשילו ותפחו, בפינה שעל השיש, זרעים של מש, מין של לוביה (Vigna radiata). אלו בעלי מרקם נעים וחסרי אופי, ואכן השילוב היה מוצלח והמנה נאכלה עד תומה.

כתמה עבת שורשים

מורכבים

חומרים:

עלים ירוקים של כתמה עבת שורשים
זרעים מותפחים של מש
בצל
שמן זית לטיגון
מעט מלח

הכנה:

פורסים את הבצל, ומקצצים את העלים. מחממים את השמן במחבת, מוסיפים את הבצל, ולאחר שהבצל משחים מוסיפים את העלים. כשהעלים מתרככים מוסיפים מש, ומתבלים במעט מלח.

עונות איסוף:

ספטמבר עד אפריל.

עלי כתמה מוקפצים
bottom of page