top of page
NextPrevious_Buttons-01.png
NextPrevious_Buttons-02.png

פרי האדמה

נץ חלב צרפתי, ואי אפשר לטעות בו, משתייך למשפחת השושניים (Liliaceae). הפרח גם הוא שושני, יש לו שישה עלי כותרת נאים, שישה אבקנים ושחלה עם שלושה עלי שחלה מאוחים, שתתפתח לפרי בעל שלוש מגורות. בכל שלב פנולוגי קל לזהות את המשפחה. זו משפחה של צמחים רב-שנתיים (כמעט כולם), ועל כן הם בעלי איברי אגירה תת-קרקעיים מפותחים: בצלים, פקעות, ושורשים מעובים. לרוב הם נעלמים בקיץ וחוזרים להופיע בעונה הגשומה, כשמזג האוויר מתאים להם יותר. כך גם נץ החלב, יש לו בצל תת-קרקעי, שהוא למעשה חלקם התחתון של העלים שהתעבה ובתוכו נאגר מזון. על כן ההצצה של העלים נפרסת בצורת שושנת עלים שבמרכזה ייתמר עמוד הפריחה, ועד אז - הגבעול חבוי בליבה של עוגת הבצל.

בסוג נץ חלב רשומים כמעט 300 מינים. זהו סוג בהתהוות, ולא כל המינים מקובלים על כל המומחים. נראה שהסיסטמטיקה שלו עוד תתעדכן. גם בנוגע לסוג נץ חלב צרפתי אין תמימות דעים, ועל כן הגדירו בתוכו שני תת-מינים: נץ חלב צרפתי תת-מין שעיר (Ornithogalum narbonense subsp. narbonense) ונץ חלב צרפתי תת-מין אייג (Ornithogalum narbonense subsp. eigii). בתת-המין השעיר צידו התחתון של העלה מכוסה שערות, והבצל חסר בצלצולים. הוא גדל בקרקעות חרסיתיות ובבתי גידול סלעיים בהרים גבוהים בגליל העליון, בהר הנגב וברמת הגולן. תת-המין אייג, שהוגדר על ידי פרופ' נעמי פיינברון, הוא נפוץ יותר וגדל כמעט בכל אזורי הארץ.

שמו העממי של נץ החלב באנגלית הוא "כוכב בית לחם" (Star-of-Bethlehem). בשמו העממי הוא מתקשר אל מסורת נוצרית על בשורת לידתו של ישו שהתרחשה בעונת הפריחה של נץ החלב. נץ חלב צרפתי הוא מין מקומי, אנדמי, שאינו מצוי במקומות אחרים בעולם וגדל רק בסביבות הולדתו של ישו. הצמח נוגע ללב ביופיו, ועל כן נקשרות בו אגדות רבות. אימא שלי, שהיא ילידת באר טוביה, קראה לו בילדותה חלב הציפור, שזה תרגום שמו המדעי של הצמח שהשתמר בשם המודרני נץ חלב. בתלמוד נזכרים השמות נץ החלב וחלבצין (שביעית, עוקצין). לא ברור האם בשניהם הכוונה היא לאותו הצמח, ולאיזה צמח הכוונה, אך השם נץ חלב אומץ רשמית לסוג Ornitogalum.

במטבח, תרומתה של משפחת השושניים היא כמובן בבצלים. לעיתים קרובות הם מרירים וצורבים, אבל אנחנו, שיש לנו כלים עמידים בחום ויש לנו אש ואנחנו יודעים לבשל, יכולים ליהנות מהמתיקות החבויה בעמילנים שבתוכם. מבין מתכוני הבצל הרבים בחרתי הפעם בריבת בצל, להגביר את המתיקות. מובן מאליו שכל מתכוני הבצל מתאימים לנץ חלב, רק שהצמח מוגן ולא נעוט עליו לחסלו.

נץ חלב צרפתי

שושניים

חומרים:

בצלי נץ החלב
סוכר, מחצית המשקל של הבצלים
יין אדום, בנפח דומה לנפח הבצלים
מעט חומץ בלסמי
שמן לטיגון
שן שום כתושה (לא חובה)

הכנה:

מאדים את הבצל והשום בכמות מועטה של שמן, עד שהבצלים נעשים שקופים. מוסיפים את הסוכר, ומערבבים עד שהסוכר נמס. מוסיפים את היין והחומץ. מערבבים שוב ומביאים לרתיחה, מקטינים את האש ומבשלים עד שהנוזלים מתאדים לחלוטין. מצננים ומעבירים לצנצנת.

עונות איסוף:

זמן לידת ישו, ראשית השנה האזרחית.

ריבת בצל נץ חלב
bottom of page